VERSCHEPING: Chittagong, Bangladesh naar Bangkok, Thailand


Grotere kaart weergeven


In het algemeen was de verscheping erg makkelijk en goedkoop. In vergelijking met de verhalen van verschepingen vanuit India, mogen wij niet klachten.
Hier is onze ervaring in oktober 2008.


CHITTAGONG
Verschepingsbedrijf:
PIL:
Contact person: Mr. Jakir Hossen
Isphahani Builing, 3de verdieping
Sheikh Mujib Raod, Agrabad C/A
Chittagong
tel: 713301, 713306, 727791
gps: N 22˚19.434 - E 91° 48.737

Kosten voor een 20 ft container:
- Naar Singapore – USD 220 (bij Maesk vroegen ze USD 450)
- Naar Maleisie – USD 350 (bij Maesk vroegen ze USD 550)
- Naar Thailand – USD 350 (bij Maesk vroegen ze USD 750)
Een 40 ft container kost in alle gevallen precies het dubbele.

Deze kosten zijn inclusief:
- De container
- Verscheping
- VAT
- Bill of Lading (BOL)
- Loading en stuffing van de container op de boot

(mocht je toch liever bij Maesk langs gaan dan moet je naar het bedrijf in Dhaka want in Chittagong wordt alleen de import geregeld).

Customsbrooker:
Deze is onafhankelijk van het verschepingsbedrijf. De customsbrooker waar PIL mee werkt is Mr. Ahsan.

A2Z International, customsbrooker:
M. Ahsan
Progressive Tower (Mezzanine Floor)
1837 Sk. Mujib Road, Agrabad
Chittagong
Tel: 810541 / 810342
mobiel: 0189 – 320833
gps: N 22˚19.722 - E 91˚48.710

Wij hebben bij meerdere bedrijven een offerte aangevraagd maar hij was toch de goedkoopste.
De kosten zijn voor het volgende:
- Lashing (auto vast zetten in de container)
- Customs
- Off doc werkzaamheden (dwz de container staat eerst in een depot en moet daarna naar de boot worden gebracht).

Mr. Ahsan vroeg hier eerst Tk 15,000 voor (op het moment van schrijven was Tk 100 gelijk aan € 1). Wij hebben af kunnen pingelen tot Tk 8,000 toen wij nog alleen waren. Toen wij terug kwamen met een tweede auto hebben wij het verder kunnen laten zaken tot Tk 6,000 per auto, omdat hij maar één keer naar het customskantoor hoefde te gaan.

Customs:
Voor het customs werk wilde hij Tk 5,000. Wij zijn zelf naar het customsbureau gegaan (N 22˚18.741 - E 91˚47.918) om onszelf deze kosten te besparen, maar het was niet mogelijk om zelf het carnet te regelen omdat ze een brief nodig hebben van een geregistreerd customs brooker. Helaas.

Lashing:
Ook hebben wij de prijs kunnen beperken doordat wij ervoor kozen om de auto zelf in de container vast te zetten (lashing). Eerst wilde hij hier niks van weten, maar met wat geduld en stelligheid gaf hij uiteindelijk in. Dit is overigens aan te raden. De auto wordt anders ‘op zijn Bangladesh’ vastgezet, dwz met een korreltje zout.
Om de auto’s vast te zetten hebben wij ze met de achterkant naar elkaar toe de container ingereden (zie foto’s). Wij hadden ieder een lier aan de voorkant die wij gebruikte om de auto’s voor vast te zetten. Verder hebben wij met 1 grote spanband om de chassis heen, de zijkanten vast gezet. Achter zaten de twee auto’s aan elkaar vast met een sleepkabel. Verderhebben wij hout blokken op maat laten zagen en tussen de wielen en de zijkant van de container gedaan en toen de banden iets afgelaten zodat het hout vast zat. Alle spanbanden en de lier hadden wij bij ons. Het hout was zeer makkelijk in de buurt van de treinrails aan het eind van de straat waar PIL zit, te regelen voor 2 a 3 euro.

Bestemming kiezen:
Wij hebben ervoor gekozen om te verschepen naar Thailand, ondanks dat Singapore US 100 goedkoper is om verschillende redenen:
- Er zijn directe vluchten van Chittagong naar Bangkok, voor Singapore moet je eerst met de trein naar Dhaka. Dit is overigens niet duur.
- De vluchten naar Bangkok zijn goedkoper dan de vluchten naar Singapore. De goedkoopste optie is om vanaf Kalkutta te vliegen maar daar hadden wij geen zin in.
- Onze route gaat van Thailand naar Cambodja, Laos, Thailand en verder naar het zuiden richting Australië. Als wij naar Singapore zouden verschepen zouden wij op en neer moeten rijden en de uitgave aan diesel is dan hoger dan de US 100 die wij met de verscheping zouden besparen.
- Er mogen in Singapore alleen auto’s rijden die jonger dan 4 jaar zijn. Wij hebben van anderen gehoord dat ze vanuit de haven de auto op een vrachtwagen moesten zetten om deze de 30 kilometer naar de grens toe te rijden. Hier zijn natuurlijk ook hogere kosten aan verbonden. Wij hebben dit alleen van horen zeggen, dus om dit precies te weten zou je contact op moeten nemen met PIL in Singapore. Wij weten dat een Nederlands koppel hun toyota landcruiser naar Singapore hebben verscheept en hebben hier verder niks op hun site over gelezen dus misschien valt het mee (http://www.landcruising.nl).
- Voor zover dat wij hebben kunnen achterhalen zijn de kosten van de haven in Singapore en Bangkok nagenoeg gelijk.
- Wij wisten dat de verscheping zo’n tien dagen zou duren en wilde deze tijd gebruiken om naar een aantal eilandjes voor de Thaise kust te gaan waar wij niet met de auto naartoe zouden kunnen. In Singapore was dit geen optie geweest.
- Onze vlucht kostte USD 288 pp (Thai airways).
- Enige nadeel is dat het schip wordt gelost en opnieuw geladen in Singapore. Wij hadden er wel vertrouwen in dat het in Singapore goed zou gaan, maar het blijft toch spannend.

Kosten van de verscheping in Chittagong op een rijtje:
- Tk 6.000 = USD 78 (customs)
- USD 350,00 (verscheping)
- USD 288,00 x 2 = USD 576,00 (vlucht)
Totaal: USD 1004,00 (ongeveer € 700)



BANGKOK
Verschepingsbedrijf:
PIL:
Contact persoon: Mrs. B. Pasara
EML Building (Eastern Maritime Ltd.)
Rama IV road (in de buurt van de Carrefour en de haven. Taxi kost zo’n 100 Baht vanaf Ko San Road)
Klong Toey
Bangkok
Tel: 02240110 (29)
Gps: N 13° 42.776 – E 100° 34.913

Eigenlijk heb je niet veel meer met het verschepingsbedrijf te maken als je eenmaal op lokatie bent. Er zijn nog wat kosten die betaald moeten worden:
- Terminal handeling charges (THC)
- Unstuffing (de container van het schip af halen)
- CFS (dit zijn de kosten om je auto in thailand te krijgen)
- Delivery Order (D/O, het papiertje dat je nodig hebt om je auto op te halen)

Dit zijn vaste kosten en niet over te onderhandelen. Je krijgt hier ook netjes een bonnetje voor.
Ook hier is de customsbrooker een onafhankelijk persoon. Wij werden gestuurd naar het volgend adres:

Customsbrooker van PIL:
Transport Management
Contact person: Mr. Somsak Sakulsupij
Sirinrat Building, 25ste verdieping
Rama IV road (dichtbij PIL, tegenover Channel 3 tv gebouw)
Klongton, Klong Toey
Bangkok 10110
Tel: (66) 02 6724747 email: logistics@logis-provider.com of transport@cscoms.com
Gps: N 13° 43.034 – E 100° 34.238

Wij vonden deze man te duur. Hij vroeg ons 15.000 Baht voor de customs en 3.000 Baht voor de haven kosten. Het was echter wel een sympathieke man en als wij eerder hadden geweten de customs zelf te kunnen regelen waren wij met hem in zee gegaan.

Via de Zwitserse ambassade kwamen wij in kontact met het volgend bedrijf, die wij gebruikt hebben als customsbrooker.

Panalpina:
Contactpersoon: Mrs. Pornkamol Jaruganon
Hetzelfde adres als de customsbrooker hierboven maar dan op de 14de verdieping.
Hier zitten overigens veel verschepingsbedrijven.
Tel: +66 (2) 3486000 ext. 6180 mobiel: +66 (81) 4951313 email:pornkamol.jaruganon@panalpina.com.

Persoonlijk zouden wij nooit meer kiezen voor dit bedrijf. Ze hebben ons veel dingen beloofd (onder andere een eerlijke prijs) en hebben niks waargemaakt. Wij raden iedereen af om hier naar toe te gaan. Wij hadden er meer zorgen mee dan voordeel.

De customsbrooker regelt het volgende:
- Customs (incl. service en VAT)
- Terminal charge (TC. Dit is anders dan THC van het verschepingsbedrijf)
- Evnt. storage kosten als de auto langer dan 3 dagen in de haven staat
- Unlashing (dit deden wij zelf)
- Gate charge (kosten om je auto uit de have te rijden, dit gaat per m³.
- Overige kosten in de haven zoals fire hazard?!

Het is totaal overbodig om de customs procedure door een customs brooker te laten verrichten. Er zijn geen speciale papieren nodig om dit te doen en wij raden dus iedereen aan om zelf naar het customs kantoor te gaan om de carnet en dergelijke te regelen. Dat spaart je 15.000 Baht.

Customs Building:
Contact person: Mrs. Lawan Tel: 022492314
H-building, 3e verdieping.
Als je binnen komt loop je links om de cassiers heen naar een kantoor aan de rechter kant bij de kopiermachine. Mw Lawan zit achter in het kantoor rechts bij het raam. Zij regelt alles voor je. Wel heb je kopieen nodig van:
- Paspoort
- Carnet
- Rijbewijs
- Auto papieren
Deze zijn buiten het kantoor te kopieren.
Gps: N 13° 42.719 – E 100° 33.847

Kosten van de verscheping in Bangkok op een rijtje:
PIL:
- Document fees in de haven = 500 Baht per auto (met bon)
- Unstuffing charges = 3.500 Baht (voor een 40ft container, dus 1.750 B per auto)
- THC = 3.900 Baht (voor een 40 ft container, dus 1.950 per auto)
- Container move to depot = 1.500 Baht (voor een 40 ft container, dus 750 per auto)
Customsbrooker:
- Customs clearance = 5.500 Baht per auto
- Service charge = 1.500 Baht per auto
- 7 % VAT = 609,39 Baht per auto
- Gate charge = 1.605 Baht (onze auto was iets groter dan de land rover)
- Fire controle service = 100 Baht per auto

Totaal: 14,264.39 Baht (ongeveer € 285)

Kosten verscheping totaal:
= € 985 (inclusief twee vluchten Chittagong - Bangladesh)


Onze ervaringen:
- Uiteindelijk was het wel gezellig om met twee auto’s te verschepen, maar de kosten die dit ons bespaard heeft waren te verwaarlozen.
- Bangladesh was een prettig en makkelijk land om in te rijden en de verscheping was makkelijk geregeld. PIL had vaker met overlanders te maken gehad en alles was duidelijk. Er is wel veel ruimte om met de customsbrooker te onderhandelen.
- De customs procedure in Thailand is gratis. De customsbrooker laat je denken dat hij 5000 Baht moet betalen voor het ‘papierwerk’. Dit klopt niet. Wij hebben het goed nagevraagd en het kost niks. Je kan dit dus beter zelf doen.
- Betaal achteraf of de helft eerst en de rest later. Dan heb je nog wat invloed, mocht je het nodig hebben.
- Verschepen is altijd hectisch en spannend. Uiteindelijk kunnen wij terug kijken en zeggen dat het ons is meegevallen, maar dat is altijd achteraf.

Ik hoop dat men wat met de informatie kan en ik wens iedereen een efficient en goed(kope) verscheping toe!

Geen opmerkingen: