Onze Reis

Waarom een weblog?
Wij hebben deze webblog gemaakt om ieder die ons dierbaar is op de hoogte te houden van onze reis en natuurlijk ook onszelf. Het is niet bedoeld als reisgids, maar wij zullen handige tips noteren wanneer wij die tegenkomen, waardoor er misschien andere geholpen kunnen worden die ook een dergelijke reis in het vooruitzicht hebben.
Roger zal de weblog met schuinschrift beschrijven en ik normaal, zo kan je onze verhalen uit elkaar houden.
Ik hoop dat jullie het met plezier zullen lezen en af en toe een berichtje zullen achterlaten zodat wij ook weten hoe het met jullie gaat . Uit het oog, maar zeker niet uit het hart...

Het idee om een wereldreis te maken:
Ongeveer drie jaar geleden werd het ons duidelijk dat wij een grote reis wilde gaan maken. Toen was er nog geen duidelijk plan en eigenlijk was alles nog mogelijk, maar dat er een reis zou komen, dat was zeker! Helaas waren er op dat moment meerdere redenen om het niet te doen en werd het idee op een laag pitje gezet (zoals het zo vaak gaat met grote ideeën).
Vorig jaar hebben wij dan eindelijk de knoop doorgehakt en zijn wij begonnen met de voorbereidingen voor een lange reis.
Al snel kwam het idee in ons op om de reis met een auto te maken. Dat komt eigenlijk door verschillende redenen, maar de twee belangrijkste zijn ten eerste dat het koud zweet mij uitbreekt bij de gedachten dat ik in een vliegtuig moet stappen en tweede omdat wij er erg tegenop zien om met een rugzak je hele hebben en houden rond te moet slepen en een jaar lang continu te moet verkassen van de ene plek naar de andere. Ik doe dit in Nederland al dagelijks en ik wilde heel graag mijn eigen plekje hebben tijdens zo'n reis. Vandaar; met de auto!
De volgende stap is een auto kiezen. Dat lijkt vanzelf sprekend, maar daar hebben wij toch lang over gedaan.


De auto:
Wij waren er gelijk uit dat het een 4x4 moest zijn. Wij hebben nog even naar een volkswagen busje gekeken, maar dat was toch niet wat wij zochten. Onze voornaamste redenering was betrouwbaarheid. Wij hadden er geen zin in om onze reis mogelijkheden te beperken en omdat je nou eenmaal niet met een Opel Corsa een bergpas van 4700 meter kan trotseren, moest het gewoon een 4x4 zijn.
Wij moesten rekening houden met ons budget, uitgaand van aanpassingen die aan de auto gemaakt moeten worden om deze reis te maken. Dat werd al snel heel lastig, er waren veel dingen om over na te denken: Tdi of Td5, Comfort of degelijkheid, 2 deuren of 4, tweede cabine of niet, in de auto of op de auto of naast de auto slapen, wel of geen airco, ijskast ja/nee, ga zo maar door. Dan was hij weer te duur, dan te veel geleden, dan al net verkocht voordat wij eindelijk in Zwolle aankwamen (frustratie ten top)!! Elke keer leek er wel iets mis te zijn. Althans, dat was toen wij nog naar Land Rover Defender’s aan het kijken waren…
Op een dag was Roger voor de honderdste keer het internet af aan het zoeken voor een geschikte auto en kwam daar een Toyota Land Cruiser tegen. Hij was zo mooi en wij waren beide opslag verliefd. Wij konden hem in Berkel en Roderijs bezichtigen. Zaterdag ochtend gingen wij dus vroeg op pad om op tijd de auto te bezichtigen. Wij hadden inmiddels al gemerkt dat de beste auto’s hooguit een week op internet staan, voor ze alweer verkocht zijn. Wij belde s’ ochtends de eigenaar op om te vragen of de auto nog te koop stond. Dat was zo en hij zou hem voor ons vasthouden tot wij er waren. Hij stond inmiddels al dag op marktplaats, dus de tijd begon te dringen. (Wij hadden al eerder deze afspraken gemaakt met auto-eigenaren en het is ons meerdere keren overkomen dat wij voor niks zijn gereden, dan was de auto alsnog voor onze neuzen aan een volgend partij verkocht! Je gelooft het niet, maar het zal hun een rot zorg zijn aan wie ze de auto verkopen, als het maar geld oplevert, of je uit Maastricht komt of niet, weg is weg.) Je kan je dus voorstellen met wat voor een snelheid wij richting Rotterdam zijn gereden (wij hebben de bon om het te bewijzen) en hebben wel 5 keer onderweg met de eigenaar gebeld om te vragen of hij er nog was. Dat was nog zo, hij zou hem immers voor ons bewaren, zei hij steeds. Volgens mij dacht hij dat wij gek waren. Toen wij aankwamen was ik voor de tweede maal verkocht en ik moest me inhouden om niet gelijk het geld te overhandigen. Voor de vorm zijn wij maar even een proefrit gaan maken, PRIMA, verkocht! Wij waren helemaal in de gloria, eindelijk kon de reis beginnen.


De reis:
Wij zijn van plan om van Nederland via het Midden Oosten naar Azië te rijden. Europa zullen wij in een redelijk tempo doorsteken want de reis begint voor ons op de grens van Turkije. Links op de weblog hebben wij twee zeer algemene routes beschreven. De reis door het Midden Oosten is redelijk zeker. Wij hopen met de boot van Iran naar Qatar te gaan en dan via Saudi Arabie, VEA en Oman weer terug richting Iran te rijden. Ons grootste obstakel na dit gedeelte van de reis is Pakistan. Daar is het helaas politiek niet zo stabiel momenteel en de onrust brengt gevaar voor buitenlanders. Ons tweede optie is om de boot van Oman naar India te pakken en omzeilen zo Pakistan geheel.
Het volgend probleem is China. Het is ontzettend duur en moeilijk om in China te mogen rijden. Ook al heb je het geld, is het nog maar de vraag of je toestemming krijgt en al het nodige papier werk. Die optie is dus nog onzeker, maar wij hopen dit wel te kunnen regelen.
Het derde obstakel is Myanmar. Er mogen geen toeristen in Myanmar rijden omdat je simpelweg niet bevoegd bent om overal in Myanmar te mogen komen. Dat zou betekenen dat je halverwege op een vliegtuig moet stappen en dat is geen optie. Overigens kan je alleen Myanmar binnen komen vanuit China of Thailand. Dat betekend dat wij dus weer toestemming moeten hebben om in China te mogen rijden, en als wij dat krijgen dan rijden wij dus helemaal om Myanmar heen en komen wij in Laos wel weer richting het zuiden. Een optie zal dus zijn dat wij die toestemming niet krijgen en dan zullen wij van Chennai met de boot naar Thailand moeten gaan. Dit is natuurlijk verre van ideaal, maar ja, daar doe je dan niks meer aan. Als iemand nog tips heeft over een van deze problemen horen wij het natuurlijk graag!
Eenmaal in Thailand aangekomen hebben wij geen plannen meer, dus die zullen gedurende de reis nog bedacht moeten worden.

Geen opmerkingen: